רשתות מזון קמעונאיות

הצרכן הישראלי שביקר בעולם בוודאי פגש ברשתות כמו וולמארט, אלברט היין, אסדה, סיינסבורי ואחרות כמותן, שהחלו בשנים האחרונות להשקיע באופן פעיל בצמצום בזבוז המזון. בכולן הבינו כי פעולה לצמצום הבזבוז באמצעים שונים לא רק תורמת לאמון של הלקוחות כלפי הרשת, אלא גם חוסכת להם כסף.

בתחילת מרץ רשתות המזון בהולנד התחייבו לפנות מקום על מדפיהם לטובת מזון שבאופן מסורתי היה מושלך ומבוזבז. זאת כחלק ממדיניות לאומית שהכריזה על יעד לצמצום בזבוז המזון במדינה ב50% עד 2030. באוסטרליה, סגנית שר החקלאות קראה לקמעונאיות המזון להרחיב את פעולתיהן למען צמצום בזבוז המזון ובארה"ב המשקיעים דוחקים ברשת אמאזון לפרסם באופן פומבי את כמות בזבוז המזון במערך המרכולים שהיא מפעילה, כמו גם את תכניותיה לצמצום העלויות והנזק הסביבתי מבזבוז זה. בצרפת ואיטליה, המתקדמות בנושא, קיימים חוקים האוסרים על רשתות המזון להשמיד מזון.

ואצלנו? ברור כי כיום הרשתות בישראל אינן ערות לפוטנציאל המשמעותי הגלום בפעולה מצידן בתחום בזבוז המזון. הגיע הזמן לשנות את המצב.

 

המעבדה לחדשנות וקיימות לצמצום בזבוז מזון בישראל היא תהליך שיתופי הפועל כשנתיים בשותפות חסרת תקדים של כלל המגזרים במשק – למעלה מ-40 ארגונים – למיפוי וקידום פתרונות לבזבוז המזון בארץ. במסגרת תהליך העבודה שהובל על ידי The Natural Step ישראל (חל"צ), חקרנו ומצאנו כי לרשתות תפקיד מרכזי בצמצום בזבוז המזון במשק. הרשתות מעצבות דעת קהל והרגלי קנייה שלנו כצרכנים, מכתיבות דרישות לספקים (חקלאים ויצרניות), משפיעות על יוקר המחייה ועוד. יש להן יכולת גבוהה להשפיע על השלבים שלפניהן ושאחריהן בשרשרת האספקה ובהתאם כל מהלך שיביא לצמצום בזבוז המזון ברשתות יסייע גם למאמצים הלאומיים להספקת ביטחון תזונתי לנזקקים, למאבק ביוקר המחיה ולשמירה על המשאבים המדלדלים והסביבה.

הידעת?  אנחנו זורקים כ – 1/4 מכמות המזון שאנו קונים בסופר . הרשתות יכולות לסייע לנו לזרוק פחות!

במחקר שערכנו זיהינו נקודות התערבות רבות שבהן הרשתות יכולות להתייעל ולצמצם בזבוז מזון, תוך כדי שהן מבטיחות לצרכנים חווית קניות חיובית ואיכותית. ביניהן:

  • תפעול המלאי והתצוגה על המדפים

  • מבצעים

  • הנגשת תוצרת מיוחדת

  • הסברה לצרכנים

  • עיצוב המותג הפרטי

  • עבודה עם ספקים

בימים אלו אנו נערכים למהלך נרחב עם רשתות המזון לצמצום בזבוז המזון בישראל. במסגרתו מתוכננים בין היתר, מהלכים בשיתוף משרדי הממשלה. זאת בנוסף לנוהל תמיכה ראשון מסוגו, שפרסם לאחרונה משרד החקלאות, המכוון לרשתות השיווק והמציע להן השתתפות כספית  בקידום המכירות של תוצרת טרייה שונה.

אנחנו קוראים לרשתות המזון לחבור אלינו לצעד החברתי-סביבתי-כלכלי החשוב, ולהצטרף למאמצים הלאומיים לצמצום בזבוז מזון המתרחשים בקרב החקלאים, בקרב היצרניות ואצל הצרכן.

צילומים: freepik.com

נגישות